Erfgoed en Publieksgeschiedenis Lab

Prijs voor DOMcast

Tijdens de opening van het academisch jaar 2020-21 heeft rector Henk Kummeling de studentenprijzen uitgereikt. De prijs voor Bijzondere Bestuurlijke en Maatschappelijke Verdienste gaat naar DOMcast, een door Pim Huijnen begeleid podcast-project door studenten over de geschiedenis van Utrecht.

DOMCast geeft in hun podcasts geluid aan de soms nog ongehoorde, persoonlijke geschiedenis van bijzondere inwoners van Utrecht. De jury vindt het enthousiasme waarmee DOMCast te werk gaat aanstekelijk, en laten ze zien hoe maatschappelijk relevant de wetenschap kan zijn. De toewijding waarmee Hugo Broersen, Luka Gabreels, Ilse Gareman, Robrecht Haex, Robin IJntema, Renée Karsten, Thomas van Roijen, Maurice Visser, Wiebe Reints, Bart Both en Kiki Ernst hun podcasts samenstellen en presenteren vindt de jury bewonderingswaardig.

Volgens de jury heeft DOMcast veel potentie om verder te groeien, en ze hopen dat het uiteindelijk een permanent onderdeel gaat worden van de universiteit. Zo kunnen ook toekomstige studenten de lokale geschiedenis van Utrecht te onderzoeken, en de relatie tussen de stad en universiteit in stand te houden.