Erfgoed en Publieksgeschiedenis Lab

Savannah Bay. Geschiedenis van een bijzondere boekwinkel, 1975-2019

Savannah Bay. Geschiedenis van een bijzondere boekwinkel, 1975 – 2019

Savannah Bay ontstond uit de eerste vrouwenboekhandel van Nederland, die in 1975 haar deuren opende. Sinds die tijd is er veel veranderd, zowel in het feminisme als in de literatuur en de omgeving van Utrecht. Die constante golven van verandering hebben de winkel het vaak moeilijk gemaakt, maar ook veel gebracht. Door zich (soms noodgedwongen) aan te passen, maar zonder haar missie uit het oog te verliezen, heeft ze zich staande weten te houden. Als ‘social space’ creëert Savannah Bay ruimte voor mensen en verhalen die onze kijk op de samenleving willen veranderen: haar geschiedenis laat zien hoe ze Utrecht tot een meer inclusieve en diverse stad heeft getransformeerd. Savannah Bay. Geschiedenis van een bijzondere boekwinkel, 1975-2019 werpt een nieuw licht op de ontwikkeling van feminisme en literatuur, met speciale aandacht voor intersectionaliteit.

Historica Marijke Huisman (UU) brengt met behulp van een team jonge onderzoekers – bestaande uit Suzanne Balm, Suzanne van der Beek, Timo Houtekamer, Onessa Novak en Lex van Rens – de veelzijdige geschiedenis van een idealistische winkel tot leven. Samen voeren zij de lezer mee langs de vele gezichten van Savannah Bay: zo beschrijft hoofdstuk 2 de winkel als organisatie, zoomt hoofdstuk 3 in op het boekenbeleid, verkent hoofdstuk 4 de activiteiten en gemeenschap rond de winkel, definieert hoofdstuk 5 de winkel als universiteit zonder muren, besteedt hoofdstuk 6 aandacht aan de huidige vrijwilligers en speculeert de epiloog over de nalatenschap van Savannah Bay.

Het historisch overzicht wordt verlevendigd door persoonlijke verhalen van vrijwilligers en anderen die de winkel een warm hart toedragen. Ook bevat het boek een column van huidig eigenaar Marischka Verbeek, een Boekenweekverhaal van vrijwilliger Thijs Joores en een speciaal gedicht van Stadsdichters Hanneke van Eijken en Vicky Francken. Met authentiek tekst- en beeldmateriaal uit het verleden vertelt dit boek het verhaal van Savannah Bay: een unieke plek die altijd meer dan alleen een boekwinkel is geweest.

Titel: Savannah Bay. Geschiedenis van een bijzondere boekwinkel, 1975-2019

Auteurs: Marijke Huisman, m.m.v. Suzanne Balm, Suzanne van der Beek, Timo Houtekamer, Onessa Novak, Lex van Rens

Vormgever omslag en binnenwerk: Miriam van de Ven

Uitgever: St. De Luister/boekwinkel Savannah Bay

Verschenen: 6 november 2019

Prijs: €25,00

Oplage: 500 ex.

Bestellen via transformingstories@savannahbay.nl of http://tiny.cc/2a0vez

“Het boek biedt inzicht in de vrouwenboekbeweging en pluriformiteit in de tweede feministische golf. Het onderzoekt de geschiedenis van Savannah Bay als organisatie, het boekenbeleid, de gemeenschap en de winkel als ‘universiteit-zonder-muren’. Ook spelen de vrijwilligers van de winkel, vaak ook studenten, een belangrijke rol in het boek. Zwart-wit foto’s van jonge vrouwen met korte kapsels, pagina’s uit klantenschriften en feministische posters geven een sfeerimpressie van de beginjaren de winkel, toen nog genaamd de Heksenkelder en gevestigd aan de Oudegracht.”

Jane Singer, DUB, 18 december 2019

“… dat Savannah Bay ook in het tijdperk van de ‘lettersoep’ en al het andere waarmee het hedendaagse progressieve individu zich identificeert een factor van belang kan blijven. Dat blijkt ook wel aan de ruime aandacht die in deze feestuitgave wordt besteed aan de maatschappelijke rol, aan de vrouwen (en later ook mannen en alles daartussen en daarbuiten) die hier een plek vonden en vinden om zich zelf te zijn en zich te ontwikkelen. Zeker in een aan boekhandelserosie lijdende stad als Utrecht is het een verademing dat wat toch een buitenbeetje is kan groeien en bloeien, zij het niet zelden tegen de verdrukking in.”

Enno de Witt, ’35 jaar idealisme en een dosis zakelijk instinct’, Boekblad Magazine, december 2019